Zdrowa szkoła. Budujemy Bazy Natura - zewnętrzne sale lekcyjne. cz. I
- Szczegóły
Zdrowa szkoła . Budujemy zewnętrzne sale lekcyjne.
Season I Part 1. Localisation.
Dzień dobry w Bezpiecznym Gnieździe!
Coraz częściej nauczyciele (w tym Ja) dostrzegają, że jesteśmy częścią instytucji, która stworzyła nieprawdopodobnie wręcz niekorzystne warunki dla wielu uczniów.
Widzimy potrzebę zmiany naszych praktyk (ankieta dla rodziców i nauczycieli), abyśmy mogli skuteczniej niwelować nierówności edukacyjne i przyjąć model edukacji, który dostrzega i docenia potrzeby psychiczne i fizyczne wszystkich naszych uczniów.
Dlaczego Tereny Obiektów Szkolnych Są Tak Ważne?
Tereny szkolne to miejsce życia Waszych dzieci oraz nas - dorosłych. Spędzamy w placówkach edukacji więcej czasu, niż we własnych domach. Tak, tak!
Dobrze zagospodarowane, użytkowane i zarządzane tereny szkolne zapewniają bogate i zróżnicowane przestrzenie dla czynności poznawczych i i zabawy badawczej. Takie przestrzenie stwarzają możliwości doświadczania i przyjaźni z pierwszej ręki, angażują naszą wyobraźnię, podsycają naszą ciekawość i karmią naturalny zmysł eksploracji i dziecięcą potrzebę przygody.
Co bardzo ważne - tereny przedszkolne i szkolne stają się bardzo często jedyną przestrzenią, do której dzieci i młodzież mają regularny dostęp, stanowiąc bezpieczne schronienie, w którym mogą się uczyć, bawić i integrować sensorycznie i społecznie. Dla wielu stanowią jedyny kontakt dziecka z naturą.
Regularna nauka i zabawa na świeżym powietrzu może poprawić osiągnięcia poznawcze, kompetencje społeczne i emocjonalne, zdrowie i dobre samopoczucie, socjalizację uczniów i... satysfakcję z pracy nauczyciela. Ha! Jest o co zabiegać!
Na co z kolei powinieneś patrzeć Ty Rodzicu zanim zapiszesz swoje dziecko do przedszkola, szkoły? Na opinie innych Rodziców? Na zestaw zajęć dodatkowych? A może na wielkość parkingu przed budynkiem rozważanej placówki?
Okazuje się, że powinieneś zapytać... jak dzieci spędzają przerwy międzylekcyjne.
Czy lekcje w-f to tylko hol, hala sportowa lub szkolny korytarzyk?
Może warto zapytać również ile czasu podczas zajęć świetlicowych spędzają uczniowie poza budynkiem?
No i co również baaardzo ważne - jaki jest widok ze szkolnych klas?
Miesiąc przed rozpoczęciem roku szkolnego - wyjątkowo pełnego wyzwań związanych z rzeczywistymi potrzebami dzieci i młodzieży - rozpoczynamy działania na rzecz intensyfikacji #ruchwnaturze, #zielonaprzerwa #zielonaswietlica #zielonagrzadka w szkołach i przedszkolach.
Szkoły - po fali mody na biały żwir, tujozę i betonozę w otoczeniu uczniów na nowo odkrywają wartość relacji wychowanków z przyrodą, wpływ bioróżnorodności na zdrowie i odporność wszystkich osób spędzających znaczną część dnia w szkole oraz co najważniejsze - znaczenie zabawy i jej możliwości wpływania na niektóre z najważniejszych aspektów rozwoju dziecka.
Decydenci, nauczyciele, rodzice odkrywają, że naturalne środowisko i materiały naturalne w otoczeniu uczniów oferują im jedne z najbogatszych możliwości swobodnej zabawy.
A bez swobodnej aktywności z rówieśnikami rozwój poznawczy i społeczny kuleje. Kuleje również zdrowie i odporność!
A zatem - do dzieła.
DLACZEGO BYCIE NA ZEWNĄTRZ JEST RÓWNIE WAŻNE JAK SIEDZENIE W ŁAWCE W KLASIE?
Znasz dokładnie teren obiektu szkolnego, przedszkola w, w którym pracujesz, do którego uczęszczają Twoje dzieci?
To po prostu wyzwalające umysł i ciało... uczniowie wychodzą z zamkniętej przestrzeni, klasy, z tradycyjnego placu zabaw z kolorową zjeżdżalnią na kolorowym tartanie i mogą... o do diaska! mogą być po prostu dziećmi! Znowu być dziećmi z niezbywalną potrzebą ruchu, tlenu, wielozmysłowej eksploracji. Korzyści ? Liczne badania dowiodły, że jest to lepsza współpraca, realizacja podstawowych potrzeb a w tym wyciszenie i skupienie po czasie krzyku i szaleństwa. To również wsparcie cichych dzieci w nawiązywaniu przyjaźni oraz umiejętność „wyrażania siebie” w biegu, wspinaczce, szacowaniu ryzyka i podejmowaniu go. To po prostu odrywanie kwintesencji bycia dzieckiem.
Zdanie na dziś :
- zlokalizuj teren, który mógłby się stać terenem zewnętrznej klasy
(Być może trzeba zerwać kawałek betonu lub chodnikowych płyt?
Nie wahaj się myśleć dobrze nawet o najbrzydszym skrawku dziedzińca. Może się zamienić w kwitnącą oazę do wspierania rozwoju mózgów Twoich wychowanków.)
- zinwentaryzuj wszelkie tereny zielone w okolicy, które mogą służyć Ci do wzbogacenia lekcji Twojego przedmiotu.
(Pomyśl dobrze o nieużytkach za ogrodzeniem, o łące i okolicznym lesie. Jeśli są blisko - jesteś nauczycielem bogaczem - masz bardzo dobre zasoby do wykorzystania.)
z:
Krótka Historia Edukacji Naturalnej