Realizacje Fundacji
Edukacja prozdrowotna, przyrodnicza i społeczna w zakresie dotyczącym zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa dzieci we współczesnym świecie.
Jeśli tu jesteś - to znak , że i Tobie zależy ! Zapraszamy !
Fundacja w mediach
https://kielce.tvp.pl/46144385/pasja-natura-nauczanie-autorski-program-nauczycielki-z-piekoszowa
https://kielce.tvp.pl/30803896/dluga-droga-i-bezpieczne-gniazdo
https://kielce.tvp.pl/34260485/lesne-przedszkole
https://kielce.tvp.pl/37119232/przedszkolaki-blizej-natury-ekoplaczabaw
https://kielce.tvp.pl/38874185/plac-zabaw-inny-niz-wszystkie-dzieci-z-natura-za-pan-brat
https://www.facebook.com/blizejprzedszkola/videos/2470296136430702/
https://www.plandaltonski.pl/podcast/ondu042
https://www.facebook.com/programeduakcja/photos/1923454644620801
Wystąpienie w senacie RP 08.06.2021
Organizacja konferencji:
Międzynarodowa Konferencja Patriotyzm na łące. O edukacji XXI wieku, Kielce wrzesień 2018
Konferencja o środowisku naturalnym Małej i Wielkiej Ojczyzny w edukacji dla zrównoważonego rozwoju i alternatywnych formach wczesnej edukacji w rzeczywistości XXI wieku inspirująca do prostej i skutecznej zmiany oraz wspólnych działań dorosłych na rzecz zdrowego, bezpiecznego i pełnego edukacyjnych sukcesów dzieciństwa. Również o tworzeniu miejsc edukacji bliskiej naturze, formach i metodach takiej edukacji i zbawiennych skutkach jakie niesie ona dla zdrowia i całego rozwoju.
Organizatorzy i współorganizatorzy konferencji:
- Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- Fundacja Przystań w Naturze
- Dzikie Dzieci
- Fundacja dla Edukacji Ekologicznej
- Leśne Przedszkole Dziupla
http://geopark-kielce.pl/konferencja-scdn/
I Międzynarodowa Konferencja naukowa: Edukacja Alternatywna, Bajkowy Las, Łubniany maj 2019
Myślą przewodnią pierwszych obrad będzie Las w Edukacji. Edukacja poprzez las. Międzynarodowa konferencja związana z pedagogiką alternatywną, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki lasu oraz funkcjonowaniem przedszkoli leśnych w Polsce, Czechach, Niemczech oraz krajach skandynawskich.
Organizatorzy i współorganizatorzy konferencji:
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
- Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Zakład Pedagogiki Specjalnej
- Fundacja Bajkowy Las
- Urząd Gminy Łubniany
- Polski Instytut Przedszkoli Leśnych
- Fundacja Bezpieczne Gniazdo
https://www.facebook.com/pg/konferencja.naukowa.edukacja.alternatywna/posts/
Organizacja Konferencji EDUKACJA NA MIARĘ CZŁOWIEKA. STRATEGIE PRZYSZŁOŚCI SZKOŁY.
W dniach 9-10 kwietnia odbyła się w Kielcach międzynarodowa Konferencja Edukacja na miarę człowieka . Strategie przyszłości szkoły. Fundacja Bezpieczne Gniazdo współorganizwała ją wraz z Fundacją im.Jerzego Zaremby.Przedsięwzięcie wsparły liczne organizacje rządowe i pozarządowe oraz lokalni przedsiębiorcy i media. Dzięki nim konferencja odbyła się w przestrzeniach Targi Kielce – Centrum Konferencyjne.Zgromadziliśmy ponad 130 osób z Polski i zza granicy.
Zespół Fundacji Bezpieczne Gniazdo w osobach Justyna Gorce – Balut , Ludwika Michałowska, Agnieszka Gardas, Julia Wiktor Naturski poprowadzili rejestrację konferencji oraz panel Open Space.
Z kolei autorskie warsztaty Świat na talerzu i Forest Escape Room prwadziła członkini zespołu Bezpiecznego Gniazda - Katarzyna Sowa.
Uczestnicy pracowali w trzech równoległych panelach tematycznych:
Nauki humanistyczne w szkole przyszłości moderowany przez członkinię Fundacji im. Jerzego Zaremby dr Agnieszkę Zarembę,
Przestrzenie edukacji. Szkoła wobec zmian klimatycznych i działań na rzecz zrównoważonego rozwoju prowadzony przez prezes Fundacji Bezpieczne Gniazdo Agnieszkę Kuźbę
Nauki ścisłe w szkole przyszłości moderowany był przez dr. hab. inż. Janusza Morajdę, prof. UEK , członka Rady Programowej Fundacji im. Jerzego Zaremby.
Stroną techniczną i współpracą z obiektem konferencyjnym zajmował się Jakub Czaplarski , członek Fundacji im. Jerzego Zaremby oraz uczniowie szkół kieleckich jako wolontariusze.
Po wieczornym spotkaniu autorskim z niezwykłymi autorami – przyjaciółmi Fundacji Bezpieczne Gniazdo Anną Szulc i Michałem Paluchem odbył się bankiet w Domu Środowisk Twórczych Pałac Zielińskich w Kielcach . Klimatyczne wnętrza pałacu udostępniono organizatorom nieodpłatnie w ramach patronatu Miasta Kielce.
Bezpłatny catering konferencji oraz stronę kulinarną bankietu zorganizowała kuchnia Zespołu Szkół im. Juliusza Verne,a w Kielcach pokazując się od najlepszej strony. Kieliszek wina od lokalnych dystrybutorów win zakończył ten pracowity i twórczy dzień.
Było to wyjątkowe spotkanie ludzi, którzy chcą zmieniać edukację w całej Polsce i pragną się od siebie wiele nauczyć. Zameldował się tu m.in. Gdańsk , Warszawa, Toruń, Konin, Katowice, Augustów, Opole, Lublin, Łódź, Bielsko - Biała, Bydgoszcz, Wrocław, Olsztyn, Inowrocław, Goleniów, Zduńska Wola ale i Kanada i Stany Zjednoczone Ameryki Północnej.
Spotkały się osoby z edukacyjnych placówek publicznych i niepublicznych, szkół i przedszkoli alternatywnych, edukacji domowej, przedszkoli i szkół leśnych, rodziców, znanych naukowców, aktywistów edukacyjnych i klimatycznych, lekarzy, artystów , przedsiębiorców i oczywiście uczniów .
Razem odwołaliśmy się do tradycyjnych i obecnie realizowanych wzorców i pokusiliśmy się o stworzenie check -list dla powodzenia rozwoju naszych dzieci wspieranego przez nas w placówkach edukacyjnych i w domach.
Sukcesów mamy wiele - sporo freaków i lokalnych szczęściarzy odmienia mozolnie obraz nauczyciela, którego autorytet ... mieści się tylko w pale. Ci ludzccy, wielowymiarowi nauczyciele giną jednak często w akcji - pozbawieni solidnego wsparcia autorytetów akademickich, decydentów, kolegów.
Błędy popełniają wszyscy.
Wystarczy, że mamy gorszy dzień, pokłócimy się z kimś lub nasze dziecko zachoruje, i już funkcjonujemy inaczej. Często winna jest również rutyna, nabyta przez lata.
Niestety - w wielu zawodach – na sali operacyjnej, przy sterze samolotu, czy biurze konstrukcyjnym ale i w klasie szkolnej czujemy silną presję skutków swoich błędów.
Czas przystanąć, odetchnąć i uśmiechnąć się . Błędy były i są częścią naszego życia , na nich właśnie ewoluował nasz ludzki, fantastycznie skonstruowany komputer - mózg.
W ciągu dwóch dni rozmawialiśmy z czułością i uwagą o swoich sukcesach i błędach, wiły się historie które te błędy spowodowały i jak wiele dobrego z nich wynikło.
Stajemy wszyscy wobec wyzwań przyszłości - uczniowie, rodzice, nauczyciele.
Chcemy uczynić szkoły ośrodkami aktywności lokalnej, które reprodukują lokalne wzorce kulturowe nie zapominając o głębokim humanizmie, który powinien przenikać takie miejsca.
Potrzebujemy w szkołach większego procenta uwzględniania człowieczeństwa we wszystkim co robimy.
Dlatego pojawiło się nas tak wielu w Kielcach 09-10.04.2022 !
Dlaczego?
Bo wszyscy jesteśmy nauczycielami dla naszych dzieci. I dla ich przyszłości działamy.
- Politechnika Świętokrzyska
- Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Ja, Nauczyciel
- Akademickie Zacisze
- Szkoły Demokratyczne w Polsce
- Szkoła Minimalna
- Akademia Augustów
- Stowarzyszenie MOST
- Rodzice dla Klimatu - Łódź
- Rodzice dla Klimatu Kraków
- Polskie Stowarzyszenie Dalton
- Trenerzy TUS - Studio Psychologiczne Joanna Węglarz
- Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)
- Centrum Doskonalenia Nauczycieli Razem Lepiej
- Udział wzięli przedstawiciele :
- 4 ECO Fotowoltaika
- Miasto Kielce
- Instytut Dizajnu Kielce
- BMW ZK Motors Kielce
- Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
- Targi Kielce - Centrum Kongresowe
- 4-printing.pl
- Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
- TVP3 Kielce
- Radio Kielce
- Polskie Towarzystwo Juliusza Verne'a
- Muzeum Zabawek i Zabawy
- Dom Środowisk Twórczych
- Oktawia Gorzeńska edukacja rozwój zmiana
- Wolna Szkoła Demokratyczna Bullerbyn
- Świętokrzyskie Centrum Onkologii w Kielcach
- Naukowców Dwóch - Korepetycje z Chemii, Matematyki Fizyki i Biologii
- Global School Alliance
- Children & Nature Network
- Politechnika Świętokrzyska
- EDU-klaster
- Centrum Organizacji Pozarządowych
- Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera
- Centrum Nauki Kopernik
- Partia Zieloni
- Edukacja Domowa
- Reggio Emilia Polish projects and inspirations
Obecnie pracujemy nad publikacją Strategii przyszłosci szkoły w formie materiałów pokonferencyjnych.
A oto relacje filmowe z konferencji zdigitalizowane za sprawą filmowców pozyskanych przez Fundację im. Jerzego Zaremby oraz z relacji na żywo Fundacji Bezpieczne Gniazdo.
Fundacji Bezpieczne Gniazdo udało się również zaprosić do rozmowy wielu znakomitych gości , którzy nie mogli pojawić się na konferencji. Materiały z tych rozmów opracowała prezes Fundacji Agnieszka Kuźba. Były one prezentowane podczas całej konferencji w warunkach klubowych przestrzeni konferencyjnej.
Relacja z wystąpień - wykładów znakomitych gości :
https://fb.watch/e_QdpfrMT4/
Relacja z wystąpień - wykładów znakomitych gości :
- prof. dr hab. Łukasz Turski,
- dr Krzysztof Czubaszek,
- prof. dr hab. Kazimierz Rykowski,
- prof. dr hab. Bogusław Śliwerski,
- dr medycyny kardiolog - pediatra Wioletta Korzeluch
- psycholożka ukraińska Inna Karaszczuk.
- Spotkanie autorskie z Anną Szulc autorką książki Nowa szkoła oraz dr Michałem Paluchem współautorem wraz profesorem Bogusławem Śliwerskim książki Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego:
https://fb.watch/e_7KLserzQ/ - Relacja ze spotkania z reżyserem filmu Don,t panic Jonathanem Ramseyem
https://fb.watch/e_SXdfYvls/ - Wywiad Radka Szwankowskiego z Mikaelem Andersenem
,,Szkoła na miarę człowieka”
https://youtu.be/Z0M9A3cVmVg - Podsumowanie konferencji , sporządzone dla Fundacji im. Jerzego Zaremby
https://fb.watch/e_7DLb21Ut/
Udział w konferencjach :
Akcja Relacja Gdynia marzec 2022
Studio Psychologiczne Joanna Węglarz
https://konferencjarelacja.pl/program/
https://konferencjarelacja.pl/
https://vimeo.com/714023890/0272423ebc
Polskie Centrum Montessori
Język w pedagogice Montessori Gdynia maj 2022
https://konferencja.pcm.edu.pl/
Język w pedagogice Montessori
https://fb.watch/e-75ExYaZe/
https://konferencja.pcm.edu.pl/speaker/agnieszka-katarzyna-kuzba/
MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA REGGIO EMILIA APROACH LUTY 2020 KRAKÓW
Konferencja Zrozumieć 100 języków dziecka. Skuteczne alternatywy w edukacji z przyczyn od nas niezależnych została przeniesiona na początek lutego 2020 roku. Gośćmi specjalnymi byli greccy specjaliści Reggio Emilia Aproach z Uniwersytetu w Salonikach oraz z placówki Reggio Thessaloniki.
Podniesiono wartość merytoryczną konferencji i przekazano więcej indywidualnych doświadczeń z pierwszych polskich placówek inspirowanych ideą Reggio Emilia w Polsce. Zaproszono więcej osób - praktyków i teoretyków inspirujących się ideą Reggio w Polsce, m.in.:
- Przedszkola nr 8 w Łomży
- Przedszkola w Piekoszowie k/Kielc
- Przedszkola w Supraślu
- Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku
- Przedszkola Panienka z Okienka w Gdańsku
- Przedszkola Akademia Skrzatów w Krakowie
- Przedszkola Leśne Smyki w Radomiu
- Projektu Edukacyjnego Bajkowy Las w Łubnianach k/Opola
- Projektu Edukacyjnego 4 żywioły w Golędzinowie k/Wrocławia
- Wiosek Reggio w Warszawie
Grupa z Polski wybrała się przed konferencją do Reggio di Emilia na spotkanie Międzynarodowej Grupy Analitycznej w dniach 10-16.11.2019 roku.
Ile polityki w edukacji? Czy trzeba edukować polityków?.
8 czerwca 2021 roku o godz. 11.00 w Senacie RP odbyła się debata pt. „Ile polityki w edukacji? Czy trzeba edukować polityków?". Organizatorem wydarzenia była Senator Joanna Sekuła, wiceprzewodnicząca Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP. W debacie wziął udział ekspert naszej Fundacji, prof. ucz. dr hab. Michał Kaczmarczyk, który i wygłosił wystąpienie na temat oczekiwań samorządów wobec polityki edukacyjnej państwa.
Debatę „Ile polityki w edukacji? Czy trzeba edukować polityków?" rozpoczyna wystąpienia prof. Tomasza Grodzkiego, Marszałka Senatu RP oraz organizatorek debaty: Joanny Sekuły i Marianny Kłosińskiej, Prezeski i Założycielki Fundacji Bullerbyn oraz Fundacji Dzieci Mają Głos. W dalszej części spotkania uczestnicy debaty przedstawili wnioski, postulaty, raporty i rekomendacje dotyczące polskiej polityki oświatowej w kontekście wpływu społecznego na decyzje polityczne. Podjęto również temat funkcjonowania Rady ds. Edukacji i Senatu Młodych oraz wpływu tych instytucji na procesy decyzyjne i legislacyjne.
Uczestnikiem debaty był także prof. ucz. dr hab. Michał Kaczmarczyk, rektor Wyższej Szkoły Humanitas i ekspert naszej Fundacji, który przedstawił wystąpienie na temat wyzwań polityki edukacyjnej samorządu terytorialnego i oczekiwań gmin oraz powiatów wobec państwa w zakresie oświaty. Wystąpienie zostanie przygotowane w oparciu o analizę wyników badań prowadzonych w ramach Programu „Samorządowy Lider Edukacji”, realizowanego przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Ekspert odwołał się także do wniosków z projektu ankietowego przeprowadzonego w 2019 roku przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Ponadto w debacie „Ile polityki w edukacji? Czy trzeba edukować polityków?" uczestniczyli będą eksperci: Anna Dęboń, Oktawia Gorzeńska, prof. Dorota Klus-Stańska, Marianna Kłosińska, Agnieszka Kuźba, dr Mikołaj Marcela, Michał Sienicki i Katarzyna Walczak. Udział wzięli również parlamentarzyści: Artur Dziambor, Kinga Gajewska, Michał Kamiński i Joanna Sekuła.
„Czas spędzony w szkole będzie efektywny, jeśli edukacja i szkoła będą przyjazne dzieciom. Dlatego w edukacji konieczna jest już rewolucja, a nie ewolucja” – przekonywała senator Joanna Sekuła podczas debaty „Ile polityki w edukacji. Czy trzeba edukować polityków?”, zorganizowanej w Senacie z jej inicjatywy, wspólnie z prezes Fundacji Bullerbyn Marianną Kłosińską. W senackim spotkaniu wzięli udział eksperci i praktycy w dziedzinie edukacji oraz politycy: wicemarszałek Senatu Michał Kamiński, posłowie Kinga Gajewska i Artur Dziambor. Podczas debaty zgodzono się co do potrzeby powołania apolitycznej rady edukacyjnej, działającej ponad podziałami politycznymi, skupiającej wszystkie zainteresowane strony: praktyków, ekspertów, przedstawicieli strony rządowej i samorządowej, mającej głos zarówno doradczy, jak i decyzyjny, wyznaczającej mapę drogową działań na rzecz polskiej szkoły – przyjaznej i demokratycznej.
Otwierając debatę, wicemarszałkini Gabriela Morawska-Stanecka podkreśliła, że w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wszystkie zmiany w edukacji miały przede wszystkim charakter strukturalny. „Nie zadawano sobie podstawowego pytania: czego i w jaki sposób uczyć” – zaznaczyła. W ocenie wicemarszałkini w świecie zaawansowanych technologii polska młodzież powinna być tak nauczana, aby nie odstawała od swoich europejskich rówieśników.„Wiemy, jak ma wyglądać edukacja i szkoła w Polsce, potrzebujemy odwagi, aby wcielić to w życie” – mówił dr Mikołaj Marcela z Uniwersytetu Śląskiego, autor bestsellerowych poradników edukacyjnych. Jego zdaniem trzeba stworzyć nowy model szkoły, by to zrobić należy zacząć od fundamentów: zaufania, wsparcia i dialogu. Współczesna szkoła powinna być demokratyczna, odpowiadać na potrzeby uczniów i ludzi, którzy w niej pracują. Apelował też o aktywne zmienianie świadomości rodziców o edukacji swoich dzieci. Prezes Stowarzyszenia Do! Pamina Lab Anna Dęboń podkreśliła natomiast, że rewolucja w edukacji jest konieczna, a polscy uczniowie muszą mieć bezpłatny dostęp do nowoczesnej edukacji XXI w. Podczas debaty eksperci i praktycy w obszarze edukacji podkreślali znaczenie partycypacji dzieci i młodzieży w procesie edukacyjnym i zapewnienia im prawa wyboru. Wskazywali także na potrzebę podejmowania działań na rzecz realizacji praw dziecka w placówkach oświatowych. Zdaniem uczestników debaty polska szkoła jest zbyt opresyjna wobec uczniów. Jak podkreśliła Agnieszka Kuźba zajmująca się profilaktyką deficytu natury w placówkach edukacyjnych aby wychować jedno zdrowe fizycznie i psychicznie dziecko potrzebna jest mu przyjazna wioska, znająca jego potrzeby i respektująca jego prawa . Taką wioską może być właśnie szkoła . System polskiej oświaty nie ma prawa który wypluwać „przeoranych przez niego dzieci z głęboką depresją”, bo to my dorośli jesteśmy odpowiedzialni za dobrostan naszych dzieci, dobrej jakości szkołę, zgodną z oczekiwaniami i potrzebami młodzieży. Dlatego w oświacie potrzebne są przede wszystkim zmiany jakościowe, a nie tylko strukturalne. Jak wskazywano, nawet w rewolucji można stawiać małe kroki, określać perspektywę na kolejne 2, 3 czy 10 lat. Warto też pamiętać o możliwości korzystania z dobrych praktyk w innych krajach. Uczestnicy debaty zwracali uwagę na potrzebę kampanii społecznych adresowanych zarówno do rodziców, jak i nauczycieli, uświadamiających potrzebę rewolucji w polskiej edukacji. Przekonywali, że rewolucja edukacyjna na miarę potrzeb XXI w. jest w zasięgu ręki.
Wizyta studyjna Reggio Emilia Thesalloniki 26-29 stycznia 2020
I Konferencja Edukacja Naturalnie Polski Instytut Przedszkoli Leśnych UB Edukacja naturalnie Białystok listopad 2018
Konferencja Edukacja w lesie. Las w edukacji Łubniany 25-26.05.2019 z Kasprem Jakubowskim, Richard Irvine, Barbara Zamożniewicz, Alicja Kijańska , Aleksandra Sawicka, Neneroglou Petaloti Katarina, Neneroglou Petaloti Anastasia
Międzynarodowa Konferencja Światowej Organizacji Wczesnej Edukacji OMEP PRAGA VI 2018
X Zlot Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wczesnej Edukacji OMEP X 2020 on-line Świętokrzyski Oddział PK OMEP
Czy outdoor education to moda, wyzwanie, czy szansa dla współczesnej edukacji dziecka? Zrozumieć sto języków dziecka. Rozwój dziecka w powiązaniu z naturą.
II Konferencja Edukacja Naturalnie Polski Instytut Przedszkoli Leśnych UB Białystok listopad 2019
Seminarium Kompetencje edukatora leśnego Montessori Mountain Schools Koszarawa Bystra 03.2019 z Katarzyną Rosińską i Wiktorem Naturskim
Konferencja Ekologia na co dzień w wychowaniu przedszkolnym w połączeniu z filozofią Reggio Emilia - "Wyższa Szkoła Agrobiznesu VI 2019 Łomża"
https://www.4lomza.pl/index.php?wiad=52586
Szkolenie i warsztaty Ekologia na co dzień w wychowaniu przedszkolnym w połączeniu z filozofią Reggio, Łomża sierpień 2019
Szkolenie połączone z warsztatami zorganizowane przez Publiczne Przedszkole nr 8 w ramach realizacji projektu Erasmus+ "Ekologia na co dzień w wychowaniu przedszkolnym w połączeniu z filozofią Reggio". Agnieszka Kuźba - PS Piekoszów Fundacja Bezpieczne Gniazdo - Safe Nest Katarzyna Kmita- Zaniewska - Uniwersyteckie Przedszkole w Gdańsku Beata Grochowska - Surowiec - Przedszkole z Oddz. Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Supraślu Agnieszka Bućkowska - Przedszkole Publiczne nr 8 w Łomży.
Warsztaty komunikacyjne Bliżej Przedszkola Kraków październik 2019 z Agnieszką Czeglik, Dorotą Kluska i Robertem Halikiem
Spotkanie z bajką w środku staszowskiego leśnego Wielkiego Zachwytu z Barbarą Zamożniewicz lato 2018
Konferencja Edukacji Kreatywnej 26.10.2019 z Joanną Obuchowską , Anną Wyrobek, Anną Sowińską , Karoliną Roman
Seminarium Reggio Emilia Aproach Warszawa grudzień 2019 z Aleksandra Kozera , Alicja Maj 23.08. 2019 WSA Łomża
https://edukacjanaturalnie.konfeo.com/pl/groups
Deklaracja OMEP
Petycja Polskiego Instytutu Przedszkoli Leśnych
Szanowny Panie Ministrze,
działając w imieniu środowiska polskich przedszkoli leśnych, jak również naukowców, lekarzy, rodziców, nauczycieli i edukatorów zatroskanych stanem zdrowia i kondycją polskich uczniów apelujemy o zagwarantowanie dzieciom prawa do swobodnego kontaktu z naturą w systemie edukacji oraz o rozpoznanie w polskim prawie oświatowym leśnych przedszkoli i szkół.
Naszym celem jest przeciwdziałanie i zapobieganie negatywnym skutkom Syndromu Deficytu Natury. Badania potwierdzają, że większość zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych dzieci m.in. deficyty uwagi, hiper aktywność, niezgrabność ruchowa, otyłość, nieprawidłowości integracji sensorycznej, niski poziom kompetencji społecznych i komunikacyjnych, agresja, depresja oraz nerwice ma podłoże w braku bezpośredniego kontaktu z naturą. Uważamy również, że zadaniem edukacji powinno być upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży postawy przyjaznej wobec środowiska naturalnego i przyrody. Kontakt z przyrodą ma decydujące znaczenie dla rozwoju człowieka, szczególnie w najmłodszym wieku, kiedy kształtują się postawy i wyrabiane są podstawowe nawyki względem otaczającego środowiska.
Prosimy o przygotowanie rozwiązań, których zastosowanie w polskim systemie edukacji stanowić będzie odpowiedź na zdefiniowane wyżej problemy. Jako praktycy i specjaliści od edukacji w naturze służymy głosem doradczym, a także wyrażamy gotowość do aktywnego włączenia się do prac nad proponowanymi zmianami.
Z poważaniem,
Dorota Zaniewska, Agata Preuss, Agnieszka Kudraszow
Polski Instytut Przedszkoli Leśnych
Fundacja trzy czte ry!
ul.Włókiennicza 9/6
15-464 Białystok
Petycja uczestników Międzynarodowej Konferencji Edukacja Naturalnie
Deklaracja Children&Nature Network
Projekty Fundacji:
Międzynarodowy Szlak Pieszy Bezpieczne Gniazdo
W DRODZE OD 1 LIPCA 2017R.
OLITA - LITWA
Dziś krótka refleksja.
Odwiedziłam jedyne na Litwie Zoo posadowione w rozległym starym parku.
I chyba z dwojga złego wolę oglądać wypchane zwierzaki w tutejszym Muzeum Zoologicznym niż żywe zwierzęta na tych klaustrofobicznych wybiegach.
Jak nauczyć dzieci szacunku i miłości do tych stworzeń? Trudne pytanie.
LITWA - WAKACJE NAD WODĄ…
Czy to możliwe?
Wakacje nad morzem na Litwie.
Wybrałam się tam z centrum i pokonałam dziesięć km w jedną stronę pośród miejskich dzielnic rozbudowującego się miasta.
Kowieński Park Regionalny to popularny teren rekreacyjny mieszkańców Kowna i okolic wokół tzw. Morza Kowieńskiego (Zalew kowieński).Ten sztuczny zbiornik powstał po zatamowaniu wód Niemna.
Podmokłe tereny wokół rozlewiska stały się ostoją licznych gatunków ptactwa wodnego. Wokół zalewu wytyczonych zostało kilka ścieżek przyrodniczo-turystycznych.
Pracownicy Parku organizują mnóstwo atrakcji dla dzieci i ich rodzin. Podczas wakacji wędrują tędy grupy , które po zakończeniu wyprawy zaczynają doceniać wartość pieszych wędrówek w terenie. Potrafią zbudować szałas, określać kierunki według słońca i wskazówek przyrodniczych, rozpoznają wiele ptaków.
Tereny dookoła Kowieńskiego Morza są niezwykle bogate w zróżnicowane formy geologiczne i krajobrazowe. Można tu sprawdzić swoja wytrzymałość, zintegrować z rodziną i naturą. No i wieczorną kąpiel wziąć nie w wannie a w ,, morskich "falach.
Do Kowieńskiego Morza dojeżdża sporo autobusów z centrum. Nie musicie tracić sił idąc przez miasto. Lepiej przeznaczyć je na eksplorację tego ciekawego miejsca.
KOWNO - LITWA
Dziś wspomnienie z Kowna. Jestem już na Litwie i szukam miejskich szlaków dla rodziny trzypokoleniowej w naturze.
Dziś ten bliski Polakom - Dolina Adama Mickiewicza w Kownie. Urocze miejsce z dala od zgiełku świata. Tu czas stoi w miejscu. Jest strumień, bita ścieżka, stare , piękne drzewa. Spotkałam tylko jedną rodzinę. Nie chcieli foto. Tata stwierdził, że lepiej nie, bo go ktoś rozpozna i powie nienormalni ludzie.
W centrum handlowym jest klima.
BIAŁOWIEŻA - POLSKA
Jak tam Wasz ruch w Naturze?
Gdzie Was zapraszam tym razem?
Oczywiście do miejsca - perełki na mapie Podlasia, mapie Polski i mapie Europy - to Białowieski Park Narodowy. Ścieżka z Białowieży to około 3,5 km podziwiania puszczy. Trafiamy do Rezerwatu Okazowego Żubrów . A tam - na rozległym terenie zobaczycie z bliska całą brać leśną : jelenie,sarny,koniki,żubronie oraz oczywiście żubry. Rajdy po Puszczy są wspaniałą okazją aby nacieszyć oko i duszę obcowaniem z prastarą naturą, która tu jest na wyciągnięcie ręki.
Gościnne Pokoje Białowieskiego Parku Narodowego w samym centrum starego pałacowego parku, tuż przy muzeum i restauracji mogą być znakomitą bazą wypadową do eksploracji terenu. Wieczorne spacery na groblę i wzdłuż stawów i rzeki, oglądanie niezapomnianych zachodów słońca będą uroczym zakończeniem pełnego wysiłku fizycznego dnia. A przecież o to chodziło?
SEJNY - POLSKA
Heeej!
Witam pięknie z miejsca, które powstało rok temu a wygląda jakby służyło dzieciom od wielu lat.
W filii augustowskiego Przedszkola Językowego Let's Talk w Sejnach, za sprawą Anny Polakowskiej, która z pasją realizuje swoje autorskie pomysły w realizacji procesu dydaktycznego i wychowawczego w placówce panuje domowa atmosfera.
Sporo tu żywego literackiego słowa podczas animacji Letnich Bajkowych Tygodni, dużo muzyki i ruchu na powietrzu. Zgrany zespół ma liczne plany rozszerzenia oferty edukacyjnej chociaż to co proponuje maluchom choćby podczas wakacji świadczy o jego wielkiej kreatywności i wielkich możliwościach na przyszłość.
Dzieci są niezwykle otwarte i witają mnie uśmiechem i zaciekawieniem w oczach.
Zabawy i słuchanie bajki kończymy lotem Rakiety na Planetę Radości.
Idea Bezpiecznego Gniazda i tu znalazła swój dom.
https://www.facebook.com/przedszkolesejny/
HAJNÓWKA - POLSKA
Podróż kolejką wąskotorową z Hajnówki do jeziora Tropiło jest świetną alternatywą dla zmęczonej upałem rodzinki na wakacjach. Trzygodzinna wyprawa pośród ostępów Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka daje możliwość obcowania z przyrodą bez zbytniego wysiłku.
Na postoju można skosztować lokalnych specjałów i kwasu chlebowego oraz odpocząć wygodnie przy dźwiękach ludowych pieśni litewskich.
Spacer dookoła jeziora Tropiło zrelaksuje każdego - pod warunkiem, że temperatura powietrza nie będzie tropikalna. Wówczas warto dojść tylko do starego pomostu i szybciutko wracać w cień karczmy ,, Ostatni grosz".
Z Hajnówki już niedaleko do serca Białowieskiej Puszczy.
Przyjeżdżajcie tu - to ostoja przyrody jedyna w Europie, która jeszcze nie poddała się wpływom cywilizacji.
KRASNOGRUDA - POLSKA
Dwór Miłosza w Krasnogrudzie wita mnie prawdziwie czule.
Na spragnionego wędrowca czeka w chłodnym podziemiu kawiarni woda z miętą i cytryną.Na stole polne kwiaty w wazonie. Spokój i ciche deklamacje wierszy Czesława Miłosza dopełniają dopełniają poczucia deja vu. Ma się wrażenie powrotu do domu. Krasnogruda to miejscowość położona pośród polodowcowych pagórków i jezior, 9 kilometrów ( 3 godzinny spacer 🙂 - od Sejn, nad jeziorem Hołny.
Mieści się tu przepięknie odrestaurowany z kompletnej ruiny dwór rodziny Czesława Miłosza, obecnie siedziba Międzynarodowego Centrum Dialogu, którego twórcą jest Fundacja Pogranicze.
Bożena Bartosiewicz, kobieta niezwykła - całym swoim wrażliwym sercem zaangażowana w ideę dialogu międzykulturowego zabiera mnie do auta w środku marszu do Dworu.
Jest jedną z tych osób, które cieszy praca, która przyszło jej wykonywać.
MCD traktuje jak drugi dom, jest jego wrażliwą i serdeczną gospodynią.
Trafiam tu gorącym popołudniem.
W krasnogrudzkiej Spiżarni czeka na mnie Mariola Mitros, czuła opiekunka tejże.
Opowiada o zajęciach zielarskich pt. "Smaki i zapachy dzieciństwa Czesława Miłosza". , które realizowane są dla młodzieży gimnazjalnej oraz seniorów z okolicznych miejscowości w trakcie roku szkolnego a podczas wakacji dla rodzin z dziećmi.
Ich efektem jest samodzielne przygotowanie naparów rozgrzewających z miejscowych ziół i przypraw i nabycie umiejętności korzystania z obfitości dostępnych dookoła darów natury - dla zdrowia i dobrego samopoczucia.
Popijając herbatkę bzowo-lipową rozmawiamy o możliwościach przekazywania bogatej wiedzy starych mieszkańców podlaskiej ziemi na temat ziół, młodemu pokoleniu.
SEJNY - POLSKA
Ptaki z Bezpiecznego Gniazda gościły w Przedszkolu Miejskim im.Józefa Piłsudskiego w Sejnach.
Dzieci wraz z nauczycielką Elżbietą Ruszczewską jadły właśnie deser po śniadaniu - malinki.
Być może dlatego - nasze spotkanie było takie serdeczne i pełne uśmiechów. Sejny to wyjątkowe miejsce na mapie Polski . Stykają się tu wpływy wielu kultur i tradycji. Od kilku lat realizuje się tu projekt edukacyjny ,, Otwieramy okno na świat " we współpracy z Przedszkolami w Łoździejach i Druskiennikach na Litwie.
Celem projektu jest poznawanie i wzbogacanie wartości kulturowych środowiska rodzinnego i otwieranie się na inne społeczności, kształtowanie postaw otwartych, nastawionych na zrozumienie i akceptację kultury innej narodowości.
W Sejnach istnieje kilka placówek wychowania przedszkolnego, w tym również - nieczynne podczas wakacji - przedszkole litewskie. Jednak w każdym sejneńskim przedszkolu , niezależnie od narodowości czy wyznania dzieci mają możliwość rozwijania kompetencji społecznych i międzykulturowych choćby przez przykład rodziców. Tu nie istnieją spory o pochodzenie i historię.
Tu jest rodzinna Europa.Pani dyrektor Beata Dźwilewska wraz ze swoją Radą Pedagogiczną poprzez realizację wizji misji placówki zabiega o to bardzo udanie .
Bezpieczne Gniazdo ma tu swój dom.
SIEMIATYCZE – POLSKA
Siemiatyckie impresje. Kościoły katolickie, prawosławne, synagoga. Stare i nowe miesza się w udanym związku.
SIEMIATYCZE - POLSKA
7/365 dzien wyprawy Bezpieczne Gniazdo - Safe Nest.
Zalew w Siemiatyczach jest pięknie utrzymany.To miejsce rodzinnych spacerów i spotkań okolicznych wędkarzy.
Ale nie wczorajszego popołudnia.. Lunął deszcz i nie pozwolił na dalsza eksplorację otoczenia.
Dziś ambitny plan. Miejmy nadzieję na sprzyjającą aurę.
JANÓW PODLASKI - POLSKA
Fundacja Bezpieczne Gniazdo - Safe Nest promuje wędrówki piesze jako najlepszą formę uprawiania sportu dla rodziny trzypokoleniowej.
W Programie Profilaktyki Prozdrowotnej ruch na świeżym powietrzu stanowi jeden z czerech filarów zrównoważonego rozwoju.
Oto pierwszy przebyty przeze mnie szlak. Można go zakończyć oglądając wspaniałe konie w znanej na całym świecie stadninie w Janowie Podlaskim.
5/365
BRZEŚĆ NAD BUGIEM - GRANICA BIAŁORUSKO-POLSKA
Na dworcu w Brześciu mieszkają obecnie dwie rodziny.
Nie wiedzą, czemu innych przepuszczają do Polski a ich nie.
Ósmy raz.
Za toaletę i gorącą wodę trzeba słono płacić.
Tuż obok - za 6,5 rubla ( 15 polskich złotych) jest ekskluzywny klub dla podróżnych - ze skórzanymi kanapami, tv, wi-fi, i kawą i herbatą do woli.
Dzieci zaczynają postrzegać dworzec jako dom. Niedawno miały swoje łóżka, teraz to siedziska na dworcu.Ich ojciec mówi o Polsce z nadzieją i zachwytem : ,,tam po dzieci przyjeżdża autobus i zawozi do szkoły". W
Groznym dzieci do szkoły przestały chodzić.Są nieufne wobec obcych.
Mama 4-letniego Muhhamada i czwórki jego rodzeństwa, mówi:
Jestem zabawką w czyichś rękach.
Co Ja mogę dodać.
4/365
BRZEŚĆ NAD BUGIEM - BIAŁORUŚ
3 lipca - wciąż w Brześciu...
Witam w 3/365 dniu wyprawy Bezpieczne Gniazdo - Safe Nest.
Ciekawa stara inicjatywa brzeskich architektów zieleni. Przy szkołach i ulicach sporo owocowych dobrze utrzymanych drzew. Tam gdzie rosną - na ziemi leżą wielkie jabłka i gruszki. Dzieci z pewnością będą wiedzieć
jak wygląda jabłoń, grusza śliwa czy wiśnia. Może i u nas powinno byc więcej drzew owocowych w miejscach użyteczności publicznej?
Dobrego dnia wszystkim.
BRZEŚĆ NAD BUGIEM - BIAŁORUŚ
Dzień dobry! Pierwszy dzień realizacji projektu BEZPIECZNE GNIAZDO - SAFE NEST na rzecz bezpiecznego i zdrowego dzieciństwa.
Brześć o piątej rano jest uroczy.
Pełno tu eleganckich klombów, kioski przy przystankach autobusowych są otwarte, służby miejskie sprzątają W SOBOTĘ ulice.
Mijam sporo rowerzystów, którzy wybierają się na ryby. Z mostu obserwuję wielu wędkarzy, którzy o tej wczesnej porze zajęli stanowiska .w ulubionych miejscach.
W odnalezieniu hotelu pomaga mi przypadkowy przechodzień. Nadkłada drogi, aby doprowadzić mnie pod samo wejście.
Wszyscy są bardzo mili i pomocni.
Po dwóch i pół godzinie przeprawy granicznej w Brześciu uczę się na powrót pokory do otwartych granic.
Otwarte granice to naprawdę dobra rzecz !
Za chwilę wyruszam na spotkanie z brzeskimi klimatami.
Do Brześcia nie przyszła moda na sponsorowane unijne place zabaw - królują stare opony oraz odmalowane starannie relikty z czasów komunizmu. Zachwycili mnie wojowie - krasnoludowie przy wejściu i smok przed przedszkolem. Wesoło.
NASZA BAJKA W WERSJI KSIĄŻKOWEJ...
Bajka wydrukowana...
Akcesoria promocyjne gotowe...
Plecak zapakowany...
No to w drogę...