Nasza wizja
Wierzymy, że rozwój dzieci oraz miejsca w naturze, które kochamy, są ze sobą nierozerwalnie związane. Fundację Bezpieczne Gniazdo - Safe Nest współtworzą osoby, którym bliskie jest zdrowie i harmonijny rozwój dzieci oraz przyszłość ludzi na Ziemi.
Badania pokazują, że regularne przebywanie na świeżym powietrzu jest niezbędne dla zdrowego rozwoju, edukacji i przyszłości dzieci. Jednak dzisiejsze dzieci doświadczają o wiele mniej relacji z naturą niż kiedykolwiek wcześniej.
Nasza misja
Pragniemy wspierać wychowawców, aktywistów, praktyków i rodziców i kształcić liderów pracujących nad odwróceniem trendu dzieciństwa w klatce i edukacji w pomieszczeniach zamkniętych na dobra naturalne. Nasze działania wiążą się również ze zwiększeniem bezpiecznego i sprawiedliwego dostępu do środowiska naturalnego dla wszystkich, niezależnie od tego czy nasi beneficjenci mieszkają w wielkich miastach czy najmniejszych wsiach.
NASZA TEORIA SKUTECZNEJ ZMIANY
Aby zwiększy dostęp dzieci i młodzieży do przyrody i zmniejszyć nierówności w tym zakresie, musimy wspólnie wpływać na systemy, które mają wpływ na życie dzieci a w szczególności na:
- politykę i programy miejskie;
- szkoły i programy wczesnej edukacji;
- dostęp każdej rodziny do bezpiecznych, pobliskich terenów zielonych i doświadczeń na świeżym powietrzu;
- programy rozwoju młodzieży, aby zainspirować nowe pokolenie wrażliwych, empatycznych, inteligentnych przyrodniczo liderów.
Aby wprowadzić zmiany na poziomie lokalnym i globalnym opieramy się na doświadczeniach Richarda Louva i:
- WSPIERAMY DOROSŁYCH W PRZEKONANIU, że więź z naturą ma kluczowe znaczenie dla zdrowego rozwoju dzieci, występujemy więc na konferencjach, seminariach oraz webinariach i publikujemy raporty z badań nad deficytem natury i dzielimy się narzędziami do takich badań;
- OPISUJEMY PODSTAWOWE SYSTEMY, które wpływają na codzienne życie dzieci w Polsce i na świecie poprzez strategie, polityki i partnerstwa ukierunkowane na określone miejsce;
- ROZWIJAMY POLSKI PROJEKT RUCH W NATURZE I ZIELONA GODZINA wszędzie tam, gdzie znajdziemy osoby chętne do jego realizacji ponieważ uważamy, że mamy zbiorowy wpływ na zieloną zmianę systemową zapewniając liderom międzysektorowym narzędzia, zasoby, pomoc techniczną, szkolenia i możliwości partnerskiego uczenia się.
Nasz Zespół
Powszechnie uznaje się znaczenie transferu wyników badań naukowych do polityki i praktyki w zakresie opieki zdrowotnej, ponieważ zaniechanie tego skutkuje nierównościami w zdrowiu i zmarnowaniem zasobów.
Przeniesienie badań dotyczących skutków zespołu deficytu natury u dzieci i młodzieży do polityki i praktyki jest skomplikowanym procesem, z którym mogą zmagać się zarówno decydenci, działacze jak i badacze. Potencjalnym rozwiązaniem jest wykorzystanie osób lub organizacji jako brokerów wiedzy.
Łączą nas różne punkty widzenia
Doradcy Bezpiecznego Gniazda to interdyscyplinarna grupa refleksyjnych praktyków dająca możliwość konfrontowania różnych perspektyw, paradygmatów, punktów widzenia. Tworzą oni i realizują w zakresie swoich organizacji własne, innowacyjne projekty, które zawsze zawierają element zbierania i rozpowszechniania dobrych praktyk oraz wymiany doświadczeń.
Dobre praktyki
Doradcy Bezpiecznego Gniazda organizują spotkania, warsztaty, konferencje i wizyty studyjne, zbierają dobre praktyki które publikują w formie publikacji książkowych, broszur, relacji filmowych. Prowadzą badania własne, przekładają najnowsze osiągnięcia naukowe na praktyczne realizacje, testują nowe rozwiązania w polskich warunkach (ang. knowledge brokering).
Narzędzia pracy pobudzające innowacyjność
Doradcy Bezpiecznego Gniazda korzystają z narzędzi, które wspierają wypracowywanie innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, m.in. z Akceleratora Zrównoważonego Rozwoju VISIS.
Naszym celem jest zrównoważona edukacja i zapobieganie deficytowi natury.
Poznajcie nas bliżej.
Agnieszka Kuźba
Poszukując odpowiedzi jak wygląda współczesne dzieciństwo i wczesna edukacja odwiedziła wielokrotnie 18 krajów Europy, 3 kraje Bliskiego Wschodu, 2 kraje Afryki, 3 stany USA, Australię i Nową Zelandię oraz Indie, Chiny i Nepal. Przewędrowała pieszo 14 europejskich stolic przyglądając się przestrzeniom publicznym wielkich miast dedykowanych dzieciom i obserwując działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w Europie. Siała marchewkę na dachach Paryża, pieliła grządki w ogrodzie Parku Miejskiego w Madrycie, i zbierała z nepalskimi dziećmi kurkumę z pola. Wnuczka przedwojennej guwernantki oraz leśnika i rolnika, mówi o sobie "kobieta podleśno-przypolno-nadrzeczna". Z wykształcenia i pasji pedagog i nauczyciel wczesnej edukacji, przyrody, sztuki oraz animator - edukator sztuki i czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych. Zwiedza świat organizując wizyty studyjne i obserwując poczynania edukacyjne kolegów i koleżanek ,, po fachu". Organizuje, prowadzi i uczestniczy w setkach szkoleń, webinariów, konferencji dedykowanych jakości współczesnego dzieciństwa i respektowaniu praw dziecka w XXI wieku. Jest czynnym członkiem Światowej Organizacji Wczesnego Dzieciństwa OMEP i Children&Nature Network, Partii Zieloni jak również prezesem Fundacji Bezpieczne Gniazdo - Safe Nest, której jest założycielką. W grupach, które prowadzi realizuje zasady praw naturalnych Celine Alvarez i należy do ruchu placówek realizujących te prawa w praktyce. W ramach działań Fundacji realizuje ogólnopolski projekt Zielona Grządka, Ruch w Naturze i Zielona Godzina. Bada i raportuje możliwości polskich placówek edukacyjnych w zakresie przeciwdziałania deficytowi natury. Jako prezes Fundacji i czynny nauczyciel publicznej placówki odwiedza wiele polskich i zagranicznych przedszkoli. Współpracuje z organizacjami dedykowanymi doskonaleniu nauczycieli na terenie całej Polski - nazywana ,,zieloną zarazą" i ,,panią od patyków". Pisze eseje o tematyce związanej z edukacją naturalną i zrównoważonym rozwojem, jak również wiersze, opowiadania oraz bajki dla dzieci i dorosłych. Wczesna profilaktyka zespołu deficytu natury u dzieci i młodzieży zamieszkujących i uczących się na terenach wysoko zurbanizowanych jest jej głównym celem. Prywatnie mama dwóch synów i pięciorga wnucząt 3-15 lat, ogrodniczka pasjonatka opery i baletu, poezji, wędrówek pieszych oraz zero waste w domu i pracy zawodowej.
dr Kasper Jakubowski
Pasjonat dzikiej natury w miastach, edukator, projektant ścieżek edukacyjnych. Architekt krajobrazu, grafik, propagator ochrony czwartej przyrody i zakładania pawilonów edukacyjnych. Autor licznych tekstów, słuchowisk i podcastów na temat syndromu deficytu natury, ochrony przyrody, edukacji ekologicznej. Popularyzator encykliki Laudato si’. Prezes fundacji Dzieci w Naturę. Pomysłodawca rodzinnych mikrowypraw po miejskiej dziczy. Inicjator Stacji Natura i współautor spacerowników dla dużych i małych po dzikiej przyrodzie Warszawy czy Krakowa. Prywatnie mąż i tata Agaty, Igi & Iwa. Uwielbia biegać z córkami po nieużytkach i miejskich dżunglach. Tworzy zespół edukatorów, który łączy siły w jednym celu: ochrony gatunku zagrożonego dziś wyginięciem — dziecka na łonie przyrody.
Bartek Guentzel
Przyrodniczy samouk, który najwięcej wiedzy i doświadczenia zdobył w okresie dzieciństwa, podczas wypraw do lasu, biwaków, czy wakacji spędzanych na wsi. Szkoła Trenerów Edukacji Przyrodniczej, oraz polsko - niemiecki kurs Dzikiej Pedagogiki utrwaliła w nim chęć działania na rzecz relacji dzieci i dorosłych z przyrodą. Pozostaje w imperatywie konieczności wywoływania zachwytu naturą, która go nie opuszcza. Jest autorem oraz współautorem wielu projektów edukacyjnych, takich jak: Wyprawy Małych Traperów, Kurs Edukacji i Animacji Przyrodniczej, Dzikie Baby czy Ekspedycja Rodzinna, które spaja w działaniu Fundacji Droga Do Lasu.
Wiktor Naturski
Od 15 lat zajmuje się edukacją leśną, która jest jego świadomym wyborem na drodze zawodowej. Jest edukatorem leśnym i specjalistą zajmującym się: ochroną przyrody, certyfikacją i turystyką w Nadleśnictwie Ustroń (Beskid Śląski). Leśnik po krakowskiej uczelni wyższej i technikum leśnym w Brynku. Dodatkowe kwalifikacje zdobywał na studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach. Od 2011 roku jest członkiem europejskiej grupy roboczej zajmującej się edukacją leśną European Network Forest Pedagogics FCN-Subgroup-Forest Pedagogics. Pomysłodawca, współzałożyciel i wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Edukatorów Leśnych. Zaangażowany w pracę w wielu zespołach zadaniowych i grupach projektowych Lasów Państwowych. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych Edukacja Przyrodniczo – Leśna na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Organizuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli, leśników i studentów dotyczące Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Współautor licznych publikacji dotyczących edukacji leśnej. Od 2021 roku współtworzy Fundację Holistycznego Rozwoju, której celem jest między innymi prowadzenie edukacji leśnej w formie leśnego przedszkola.
Justyna Gorce-Bałut
Z wykształcenia polonista-językoznawca, poliglota, tłumacz, pedagog, manager sztuki.
Z zawodu nauczyciel i badacz edukacji. Po latach pracy w kulturze, pojawienie się własnych dzieci i frustracja edukacją, zaowocowała chęcią pogłębienia wiedzy i podjęciem studiów doktoranckich. Zainteresowania naukowe krążą w obszarze edukacji alternatywnej, współpracy nauczycieli, pedagogii Ecole Moderne Celestyna Freienta, edukacji poza murami klasy szkolnej, sztuki w out-doorze. Zwolenniczka szkoły uczącej współpracy a nie rywalizacji. Odbyła wiele pobytów w różnych szkołach w Europie, szukając inspiracji do zmian. Pozornie teoretyk, tkwi mocno w praktyce, pracując na co dzień w szkole w międzynarodowym środowisku, nakładając ramy teorii na codzienne działania.
Na co dzień poza pracą w szkole prowadzi nieformalną grupę LAS-Leśna Akademia Sztuki dającą miejskim dzieciom możliwość odetchnięcia w plenerze i doświadczenia dobrodziejstw piękna otaczającego nas świata. Celem podejmowanych działań jest redukcja Zespołu Deficytu Natury oraz pokazanie sobie i innym, iż jest możliwe spokojne dzieciństwo i nieśpieszny czas w przyrodzie. Idąc tą drogą swoje codzienne lekcje z uczniami prowadzi również w znacznej części w przestrzeni zewnętrznej, poza murami szkoły.
Dorota Zaniewska
Koordynator ds. rozwoju i współpracy międzynarodowej Trzeciego Sektora. Antropolog, keynote speaker w tematyce przedszkoli leśnych, trener edukacji outdoorowej, popularyzatorka idei przedszkoli leśnych, współzałożycielka Przedszkola Leśnego Puszczyk w Białymstoku, inicjatorka powołania i realizatorka działań Polskiego Instytutu Przedszkoli Leśnych.
Ludwika Michałowska
Pedagog, pasjonatka pracy z małymi dziećmi, wieloletnia nauczycielka wychowania przedszkolnego. Autorka książki - XI’2017 „Odkrywanie świata dzieci – Edukacja w 5 kolorach – plan daltoński w przedszkolu” Wydawnictwo SOR – MAN Łódź 2017 oraz autorka produktu – MOJE BAMBINO 2018 „ABCD programowania – plansza z pakietem klocków ogólnych oraz 16 scenariuszy tematycznych do planszy z pakietami klocków” Laureatka nagrody Kobieta w Edukacji 2017 w II edycji Konkursu TOP 2 Fundacji Edukacja na NOWO i autorka bloga na: www.edukacjananowo.pl .Działa w szerokim spectrum pedagogiki Planu Daltońskiego, programowania i robotyki w przedszkolu.
dr inż. arch. kraj. Mariusz Antolak
Doktor nauk technicznych w dyscyplinie architektura i urbanistyka (Kraków). Magister inżynier architektury krajobrazu i gospodarki przestrzennej (Olsztyn, Warszawa). Adiunkt w Katedrze Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Założyciel i Prezes Zarządu Fundacji „W krajobrazie”. Założyciel ogrodów przyszkolnych m. in. w afrykańskich slumsach. Autor licznych publikacji naukowych, uczestnik kilkuset konferencji, szkoleń, warsztatów i staży. Praktykujący architekt krajobrazu – autor kilkuset projektów z zakresu architektury krajobrazu, planowania przestrzennego i ochrony środowiska. Pasjonat ekologicznego ogrodnictwa, życia w zgodzie z naturą i podróży.
Katarzyna Sowa
Kobieta lasu, mama trzynastoletniego, niezwykłego, obecnie nieleśnego Maksymiliana, entuzjastka leśnych przedszkoli, edukacji outdoorowej oraz dzikich roślin jadalnych. Buntowniczka z natury. Niezłomna w dążeniu do celu. Młoda ciałem, stara duchem. Założycielka Bajkowego Lasu i dyrektor pierwszego leśnego przedszkola na Opolszczyźnie. Prowadząca autorskie zabawy terenowe, podchody i wyprawy do lasu dla dzieci w różnym wieku.
Inicjatorka wielu szkoleń, warsztatów i seminariów o edukacji alternatywnej dla rodziców, wychowawców, pedagogów. Organizatorka pierwszej w Polsce-outdoorowej, Międzynarodowej Konferencji Naukowej o Edukacji Alternatywnej. Las w Edukacji. Edukacja poprzez las. Wspólnie z Gminą Łubniany, w ramach akcji promującej gminę organizuje cykliczne, comiesięczne kąpiele leśne-Shinrin Yoku. .
Aktywnie współpracuje z Gminą Łubniany, Nadleśnictwem Turawa, Uniwersytetem Śląskim w Katowicach oraz innymi organizacjami i instytucjami z całej Polski na rzecz poprawy jakości edukacji w Polsce.
Agnieszka Gardas
Od 7 lat z górką pa(p)ra się leśną edukacją. Certyfikowana, aktywna nauczycielka Montessori w Mountain Schools. Autorka wielu programów i projektów edukacyjnych oraz materiałów edukacyjnych w publikacjach periodyków Mountain Schools t.j. Kreda. Twórczyni leśnej klasy I-III w Koszarawie Bystrej. Aktualnie buszuje w lesie z dziećmi 3-6-letnimi przy SP w Przyłękowie - w miejscach gdzie polska edukacja leśna ma swój początek. Na co dzień z empatią i zaangażowaniem w proces rozwoju pomaga rozumieć dzieciom świat. Metodę Marii Montessori przenosi z dywanika w sali na naturalny zielony dywan w stworzonej przez siebie naturalnej bazie przyszkolnej. Jest zafascynowana potencjałem dziecięcego umysłu, otwartością serca, ciekawością i wrażliwością młodych ludzi. Stara się nie przeszkadzać w naturalnym rozwoju dziecka, by następował zgodnie z indywidualnym rytmem. Na każdym kroku wspiera samodzielność. Towarzyszy i jest obok, by dać wsparcie i poczucie bezpieczeństwa, w lesie i w sali. Zakochana w drzewach i drewnie tworzy naturalne pomoce, dzięki którym dziecko angażuje się w proces edukacyjny, dostępne poprzez fp. po-MOCE handmade. Dzięki wnikliwym obserwacjom dzieci buduje z rodzicami leśne „nie place zabaw” wykorzystując ideę „zero waste”. Certyfikatu tym Bazom Natura wystawiają sami użytkownicy. Uwielbia czytać i pić dobrą kawę, pokonywać kilometry per pedes i na rowerze, podróżować w towarzystwie rodziny i śpiewać.
Karolina Roman
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Po pracy w systemowej szkole i przedszkolu, oddała się edukacji alternatywnej. Stworzyła Studio Bambini w Piasecznie, gdzie odbywały się różne zajęcia dla dzieci, szkolenia i warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Kiedy urodziła się jej córka, wyruszyła w podróż po Polsce i Niemczech. W trakcie, zauważyła, że w placówkach edukacyjnych pogłębia się deficyt przyrody, nie traktuje się dzieci z szacunkiem i zgodnie z ich naturalnymi potrzebami rozwojowymi. Stwierdziła, że nie można tego tak zostawić i stworzyła Dziką Bazę, która ma na celu propagowanie edukacji w terenie oraz koncepcji Reggio Emilia, edukacji opartej na neurobiologii, podejściu konstruktywistycznym, relacji, wewnątrzsterowności, w szacunku do naszej planety. Jest autorką warsztatów odbywających się w Studio Bambini i w Dzikiej Bazie. Prowadzi różnorodne warsztaty dla dzieci i dorosłych, między innymi warsztaty naukowo- artystyczne w terenie. Uważa, iż edukacja ma ogromną moc sprawczą, może zmieniać świat.
Aleksandra Bukowska
Aleksandra Bukowska jest facylitatorką i trenerką z kilkunastoletnią praktyką pracy z zespołami. Uwielbia facylitację, w tym facylitację online, ponieważ dzięki jej narzędziom zespoły przekonują się, jak wiele mają dobrych pomysłów i jak wspaniale potrafią ze sobą współpracować podczas warsztatów projektowych, warsztatów strategicznych, warsztatów z komunikacji, warsztatów zarządzania zmianą i warsztatów usprawniających współpracę w zespole. Zachęca i motywuje do zmiany i rozwoju. Szkoli z przywództwa, zarządzania zmianą, komunikowania się, rozwiązywania konfliktów. Wspiera menedżerów, aby wykorzystywali swój potencjał do zarządzania zespołami i rozwijali się w swojej roli. Ponieważ jest Mamą - chętnie motywuje ludzi do zmiany na rzecz zrównoważonego rozwoju i świata swoich dzieci. Pragnie dołożyć swoją cegiełkę do jakości ich przyszłości. Wspiera z pasją Zespół Bezpiecznego Gniazda.
Anna Andrykowska i Maciej Mrozowski
Anna Andrykowska
Pedagog specjalny (UP w Krakowie i Ludwigsburgu/Reutlingen w Niemczech), waldorfski pedagog przedszkolny (studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim), pedagog Pikler (Instytut Pikler w Budapeszcie), twórczyni Sali Wolnej Zabawy TM wg. założeń E. Pikler, terapeutka komunikacji alternatywnej (AAC). Przez 15 lat doświadczenia zawodowego pracowała z dziećmi z trudnościami rozwojowymi, z małymi dziećmi od 6 miesięcy do 7 lat, ze studentami jako wykładowca na uczelniach krakowskich i profesjonalistami podczas prowadzonych przez siebie szkoleń.
Maciej Mrozowski
Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, praca końcowa na temat przedszkoli leśnych), waldorfski pedagog przedszkolny (studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim), uczestnik rocznego kursu dla edukatorów leśnych Forest School Center, od ponad 10 lat przedszkolny nauczyciel waldorfski i leśny oraz twórca cyklicznych warsztatów „leśnych” dla dzieci.
Założyciele Fundacji Q’Naturze i Waldorfsko - Leśnego Niepublicznego Punktu Przedszkolnego MOMO w Krakowie, twórcy „Leśnych Półkolonii”, „Spotkań z Lasem” i innych projektów leśnych.
Prelegenci licznych konferencji poświęconych edukacji alternatywnej w Polsce, głównie w tematyce pedagogiki waldorfskiej i przedszkoli leśnych. Autorzy publikacji, kursów, warsztatów, webinarów poświęconych edukacji dla zrównoważonego rozwoju, rozwojowi dzieci w kontakcie z naturą, harmonijnemu rozwojowi małego dziecka, pedagogice waldorfskiej wieku przedszkolnego, skierowanych do profesjonalistów, rodziców i entuzjastów. Twórcy pomocy metodycznych, tekstów bajek, korowodów, zabawek z naturalnych materiałów (np. runo owcze, filc, drewno).
Stale uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, konferencjach, wizytach studyjnych zarówno w Polsce, jak i za granicą (Niemcy, Dania, Szwajcaria, etc.).Pracując z dziećmi na co dzień, pragną wspierać ich harmonijny rozwój w głębokiej relacji ze światem przyrody i ludzi.