02.02.2021
- Szczegóły
W pewnej fińskiej szkole pierwsza część ich regulaminu - statutu szkolnego brzmi tak:
Regulamin szkoły Koivuhaa
1. Atmosfera w szkole
Promuj spokój w szkole i dobrą atmosferę.
Bądź uprzejmy; mów dzień dobry, dziękuj i pomagaj.
Mów do wszystkich rzeczowo.
Zachowuj się dobrze podczas wszystkich wydarzeń szkolnych i sytuacji w ciągu dnia.
Akceptuj różnicę i doceniaj innych. Proszę, stary; Nie drażnij.
Każdy dorosły w szkole jest twoim nauczycielem.
Czy tak wyglądają nasze polskie regulaminy ?
A co z drugiej strony ?
„Można powiedzieć , że właściwie uczę wszystkich : 16-50 - latków. Młodzi ludzie ciągle nie wiedzą, jak się uspokoić, słuchać, koncentrować. Powtarzam, powtarzam, powtarzam. Z drugiej strony Rodzice nie widzą, nie rozumieją ani nie znajdują sedna sprawy. Powtarzam, powtarzam jeszcze raz. Ta praca wymaga żelaznych nerwów i wytrzymałości marmuru ”
Napisał to jeden z fińskich nauczycieli poproszony o wypełnienie ankiety dotyczącej najbardziej stresujących chwil w pracy. A jest to praca o niebagatelnie oddziałujących na człowieka - uznawana w Finlandii za drugi najbardziej stresujący zawód w kraju.
Łatwo przeoczyć cichych, nieśmiałych, prześladowanych na korytarzu i stołówce i być może nieraz uciszonych w domu.
Łatwo dostrzec i nie polubić ruchliwych, pyskatych, irytująco wesołych, niepokornych, roszczeniowych, wszędobylskich.
Łatwo pracować z tymi co nie zapominają poleceń, mają wszystko na czas, nie przeoczyli żadnej daty w zeszytach , zgłaszają się do odpowiedzi, podkreślają na kolorowo, wiedzą co chciałeś powiedzieć.
Nauczyciel powinien być jak te stare radia z pokoju dziadka mrugające zielonym okiem - mieć w sobie to pokrętło i subtelnie dostroić się do odpowiedniej częstotliwości ,w każdej możliwej w grupie uczniów i jarzyć się na zielono każdego dnia pracy ?
Kiedy roztrząsamy sukcesy fińskiej edukacji i staramy się zajrzeć pod jej podszewkę zastanawiamy się co takiego powinien mieć w sobie nauczyciel radio. Oto głównym zadaniem nauczyciela jest ukierunkowanie uczniów na niezależnych poszukiwaczy informacji i uczących się przez całe życie, z uwzględnieniem indywidualnych stylów uczenia się. Kto takie ukierunkowanie może osiągnąć ? Zestawienie kompetencji na potrzeby rekrutacyjne fińskich szkół przynosi sporo ciekawych refleksji. Lista umiejętności i atrybutów, które są obecnie najbardziej wymagane od nauczycieli klasowych zawiera 20 pozycji. Przypomnieć należy, że w Finlandii jeden nauczyciel prowadzi dziecko od pierwszej do szóstej klasy, dopiero później uczeń wędruje między przedmiotowcami w szkole. Na każdym etapie istnieje duże zapotrzebowanie na nauczycieli wychowania fizycznego, muzyki, sztuk wizualnych i rzemiosła .Umiejętności współpracy, umiejętności w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych, nauczanie umiejętności praktycznych, rzemiosł, nauczanie muzyki, chęć rozwoju szkoły stawiane są na pierwszym miejscu.
Czyli - nauczyciel ma być świetnie współpracującym z grupami, grającym na instrumentach, wrażliwym na muzykę informatykiem z umiejętnościami ,, złotej rączki” , wizjonerem wysokich osiągnięć swojej szkoły. Mówi Wam ten obrazek coś ?
Kiedy więc możesz zdecydować się na wykonywanie zawodu nauczyciela? Nauczyciele wymieniają 10 pożądanych cech.
1. Jesteś systematyczny.
Od nauczyciela wymaga się systematyczności i dobrych umiejętności organizacyjnych, co stwierdzono w kilku odpowiedziach nauczycieli.
2. Masz dobre umiejętności społeczne.
Nauczyciel odkąd pojawi się rankiem w pracy, nieustannie dyskutuje i rozmawia z uczniami i innymi nauczycielami. Potrzebne są umiejętności interakcji. „Nie musisz być klaunem ani cyrkowym błaznem, ale jeśli nie posiadasz kompetencji do pracy z grupą i w grupie ludzi niektóre problemy muszą Cię dotykać mocniej”.
3. W naturalny sposób przejmujesz stery.
Od nauczyciela wymagane są umiejętności zarządzania grupą. Ochrona kilkudziesięcioosobowej grupy uczniów nie zawsze jest łatwa, jeśli musisz liczyć tylko na siebie.
4. Jesteś kreatywny.
Ta praca często wymaga improwizacji i wymyślenia, jak sprawić, by uczniowie znudzeni lub niespokojni zainteresowali się tym, czego się uczą. Ich inspiracja wymaga inteligencji i dużej kreatywności. „Musisz umieć robić coś z niczego” - mówi jeden z nauczycieli
5. Jesteś odpowiedzialny .
Nauczyciel jest odpowiedzialny za swoich uczniów w czasie zajęć szkolnych. Musi być przewidujący, mieć cechy monitoringu - wszystko dostrzec a przy tym pozostawać ostrożny, dokładny i, jeśli to konieczne, stanowczy, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji.
6. Jesteś cierpliwy.
Bez cierpliwości Ci się nie uda. Dzieci SĄ dziećmi a Rodzice Rodzicami. Jeśli jej nie posiadasz - ta praca nie jest dla Ciebie. Żaden regulamin szkolny i szkolne przepisy nie zastąpią Twojej cierpliwości.
7. Jesteś elastyczny.
W pracy nauczyciela nie zdarzają się dwa identyczne dni. Nowe sytuacje mogą nadejść niespodziewanie i szybko. Ciągle zmieniające się sytuacje wymagają umiejętności przystosowania się, ponieważ rzadko rzeczy przebiegają dokładnie tak, jak to sobie wyobrażałeś . Nie - perfekcjonista niekoniecznie z pewnością dobiegnie do końca. Mierzyć się z przeciwnościami i sytuacjami nietypowymi to chleb powszedni nauczyciela .
8. Potrafisz tolerować presję i pośpiech.
Wydaje się, że nauczyciele ciągle się spieszą, aby zrealizować wytyczne a nadto w pracy trzeba być czujnym co sekundę przez wiele godzin bez odpowiednich przerw. „Po prostu pot spływa po czole i plecach, kiedy tak przechodzisz od jednego zajęcia do drugiego, z jednej lekcji na drugą, ze spotkania do spotkania, dyżurów na przerwach, sporządzania zestawień, list i raportów oraz sprawozdań w chwili, gdy nagle pojawia się inny program, nowe priorytety, nowe wytyczne.
9. Tolerujesz stres.
Według zawartości ankiet nauczycieli - zwłaszcza w wielu przedszkolach i szkołach podstawowych, każdego dnia popadają oni w skrajności wyzwań związanych z opieką , wychowaniem i nauczaniem . Ta praca powoduje stres, więc ci, którzy kochają niewzruszone zasady, porządek i spokój oraz lubią podczas pracy cieszyć się się lekką muzyką w tle lub pracować w ciszy, muszą poszukać innego zawodu.
10. Jesteś empatyczny .
Nauczyciel musi być wyrozumiały i empatyczny. Nie wszyscy uczniowie uczą się w tym samym tempie, a nauczyciel musi być w stanie zachęcić każdego. Pozytywne nastawienie, a także szczera chęć słuchania uczniów są podstawą tej pracy. „Najlepsze jest to, że możesz rozpalić w uczniu radość z życia, ciekawość, chęć uczenia się i odkrywania czegoś nowego. I to dzięki Tobie staje się sobą tak bardzo jak umiejętnie , z intuicją i pasją go zauważysz i wysłuchasz. Jeśli nie czujesz, że rozumiesz i potrafisz nazywać emocje innych ludzi - będzie Ci trudno zauważyć i usłyszeć wielu ludzi , których codziennie spotkasz na swojej drodze w szkole.
Czy ktoś wcześniej sprawdził lub nauczył Cię tego wszystkiego na studiach ?
Czy jesteś samoukiem i dokonałeś tego - jesteś w 10 - punktowej skali na dziesiątkę ?
Warto o tym pogadać :)